Polaris Media ASA er et uavhengig medie- og trykkerikonsern som ble etablert og børsnotert ved sammenslåingen av Adresseavisen konsern (Adresseavisen ASA) og Harstad Tidende Gruppen AS den 20. oktober 2008. Konsernet ble, etter oppkjøpet av Edda Medias enheter på Nordvestlandet i april 2009, det ledende medie- og trykkerikonsernet fra Nordvestlandet til Finnmark, og er i dag Norges tredje største mediehus- og trykkerikonsern. Virksomheten er organisert i fire hoveddatterselskaper:
- Adresseavisen Gruppen
- Harstad Tidende Gruppen
- Polaris Media Nordvestlandet
- Polaris Trykk
Polaris Media består av 33 lokale og regionale mediehus, de fleste med ledende posisjoner i sine områder. Mediehusene har til sammen ~360.000 daglige brukere på nett, ~240.000 daglige brukere på mobil og ~715.000 daglige lesere på papir (62 prosent leserdekning i Polaris Medias markedsområde). I januar 2015 har Polaris Media, via Adresseavisen Gruppen, ervervet Stjørdalens Blad, Malvikbladet og Opdalingen.
Polaris Trykk er den ledende trykkeriaktøren fra Nordvestlandet til Finnmark og er en av Norges ledende trykkeriaktører med en sterk posisjon i det nasjonale siviltrykkmarkedet. Konsernet trykker totalt 76 aviser, i tillegg til et betydelig antall lokale, regionale og nasjonale oppdrag i siviltrykkmarkedet. Polaris Trykk er eneste trykkeri i Norge som kan trykke større produksjoner på glanset papir.
I tillegg eier Polaris Media viktige strategiske posisjoner i selskaper som FINN.no (10,1 %), Avisa Nordland (38 %), Cxense (12,9 %), Fanbooster (4,5 %) og Trønder-Avisa (10,1 %)
Vår visjon
Polaris Media skal være best på redaksjonelt innhold og den foretrukne annonsekanal og markedsplass i sine regioner, med spesielt fokus på digitale og papirbaserte produkter. Konsernets mediekanaler skal kjennetegnes av kvalitet og nytenkning i alle ledd, med et spesielt fokus på det lokale og regionale.
Polaris Media skal ha en lokal og regional forankring, med sterk redaksjonell frihet, uavhengighet og integritet.
Vår formålsparagraf
Selskapets formål er å drive mediehus, informasjons- og forlagsvirksomhet, samt trykkeridrift og annen beslektet næringsvirksomhet. Selskapet kan for å realisere formålet foreta investeringer, herunder i andre selskaper samt eiendommer.
Våre strategiske hovedmålsetninger
- Videreutvikle innholdsproduktene og markedsplassene for å sikre nr. 1-posisjoner og økt distribusjonskraft i alle kanaler.
- Utvikle attraktive markedsplasser og forretningsmodeller som øker kapitaliseringen, spesielt på digitale flater.
- Utnytte kapasiteten i trykkeriene og posisjon som ledende trykkeriaktør i markedsområdet Nordvestlandet til Finnmark, samt i det nasjonale siviltrykkmarkedet.
- Sikre gode økonomiske resultater og finansiell handlekraft ved å tilpasse organisasjonen og kostnadsstrukturen til den nye innholdsproduksjonen og digitale inntektsmodeller.
Polaris Medias strategi er ytterligere utdypet i Styrets beretning, Konsernsjefens beretning og i redegjørelsen for Digital utvikling
Vår redaksjonelle plattform
Selskapets publisistiske virksomhet skal drives på en måte som fullt ut sikrer den redaksjonelle frihet, uavhengighet og integritet i overensstemmelse med Redaktørplakatens prinsipper. Det er et overordnet mål å være talerør for – og kritisk medspiller til – en positiv utvikling lokalt og regionalt, og samtidig sette dagsorden nasjonalt.
Les mer om den redaksjonelle organiseringen i konsernet her eller gå til Redaksjonell årsrapport for en utdypende redegjørelse av det redaksjonelle arbeidet i konsernet i 2014.
Vår rolle som samfunnsaktør
Polaris Media berører grunnleggende deler av samfunnslivet og dekker et stort geografisk område i Norge. Virksomheten innebærer et betydelig samfunnsansvar som går utover det rent økonomiske og rettslige ansvaret en norsk virksomhet normalt har. Grovt sett strekker ansvaret seg over to hovedområder; det redaksjonelle samfunnsansvaret, som ivaretas av de ansvarlige redaktørene og redaksjonene i mediehusene, og det forretningsmessige samfunnsansvaret, som ivaretas i selskapsstrukturen.
Polaris Medias virksomheter har en lang tradisjon for utøvelse av samfunnsansvar. Flere av våre selskaper har eksistert i flere hundre år. Ingen av disse bedriftene ville eksistert i dag om man ikke hadde tatt samfunnsansvaret på alvor. Konsernet er gjennomgående tuftet på sunne etiske standarder og høy integritet. Et bevisst arbeid med samfunnsansvaret er avgjørende for å sikre tilliten til produktene og merkevarene til selskapene i Polaris Media.
Polaris Media er kjennetegnet ved en relativt desentralisert struktur med høy grad av selvstendighet i selskapene. Den redaksjonelle og kommersielle virksomheten i Polaris Media utøves gjennom merkevarer med sterk lokal, regional og til dels også nasjonal forankring. Motivert av at samfunnsansvaret står sterkt og at dette er kritisk for å sikre den redaksjonelle og forretningsmessige integriteten, har Polaris Media definert felles strategiske retningslinjer for samfunnsansvar som inkluderer standarder og oppfølgingsprosedyrer.
Les mer om strategi for samfunnsansvar i Polaris Media her. Den redaksjonelle delen av samfunnsansvaret er ivaretatt av redaksjonene og den redaksjonelle stiftelsen i Polaris Media, i samarbeid med Norsk Presseforbund og PFU. Det skrives også egen redaksjonell årsrapport hvor samtlige ansvarlige redaktører bidrar.