Viktige hendelser 2014

1. kvartal

  • Polaris Trykk Trondheim starter ombygging av trykkeriet.
  • Dekningen av lyngbranner og flodbølger på Trøndelagskysten ga ny klar trafikkrekord i uke 5, med over 24 millioner sidevisninger på en uke samlet på nett og mobil.
  • Mediehusene i HTG innfører nytt redaksjonelt system.
  • Polaris Media gjennomfører aksjonærprogram for egne ansatte. Totalt kjøper de ansatte 27 859 aksjer.
  • Folkebladet måles for første gang som klar digital nr. 1-posisjon på Finnsnes.
Legg til i min rapport

2. kvartal

  • Sunnmørsposten kåres til «Årets lokale nettavis» under utdelingen av Årets mediepriser i regi av MBL. Mediehuset er også nominert til «Årets avis», «Årets nettsted», «Årets nyskapning» og til «NxtMedia-prisen i datajournalistikk».
  • Adresseavisen nomineres til «Årets avis», «Årets nyhetsside» og «Årets nettsted» under Årets mediepriser i regi av MBL.
  • Under European Newspaper Awards mottar Sunnmørsposten «Award of Excellence» både i klassen «Online/cross media» for digital dekning av Aksla-saken, og i klassen «Supplements» for magasinet «Med hjerte for Sunnmøre, spektakulære Hjørundfjord».
  • Mediehusene i Polaris Media går over til SPiD som felles påloggings- og autentiseringsløsning for digitale brukere.
  • Adresseavisen lanserer Adressa Pluss, betalt digitalt innhold på nett og mobil og forenkler samtidig abonnementsstrukturen til tre produktpakker.
  • Adresseavisen legger om papiravisen til én rygg med temabilag på torsdag-lørdag.
  • Sunnmørsposten styrker sin digitale leserdekning betydelig og måles for første gang som digital nr.1 i Ålesund, målt i daglig digital dekning. Også Fosna-Folket, som måles for første gang, inntar nr.1-posisjonen lokalt.
  • Fjuken feirer 25-årsjubileum.
  • Vesteraalen Online utvikler seg til å bli felles digital plattform for mediehusene Vesteraalens Avis, Andøyposten og Sortlandsavisa.
  • Aksjeutbytte på kr 1,75 per aksje, samlet 85,6 millioner.
  • Avisa Romsdal utgir sin siste utgave etter åtte års drift som gratisavis i Molde-regionen.
  • Herøynytt AS innfusjoneres i Sunnmørsposten AS. Nettstedet drives videre, men blir organisatorisk underlagt Sunnmørsposten.
  • Adresseavisen vinner momsstriden mot Skatt Midt-Norge i Høyesterett og får dermed fastsatt at merverdiavgift skal beregnes av markedspris på digitale produkter.
  • Adresseavisens kundesenter kåres for fjerde år på rad til mediebransjens beste kundesenter.
Legg til i min rapport

3. kvartal

  • Ny KBA-Cortina trykkpresse settes i drift i Polaris Trykk Trondheim. Igangkjøring av ny presse gjennomføres uten vesentlige konsekvenser for kundene.
  • Konsernet etablerer egen kompetansegruppe for «Big Data», som skal bidra til å skape økt innsikt i digital brukeradferd og anvende data til å skape bedre brukeropplevelser, økt digitalt abonnementsalg og mer effektive annonseprodukter.
  • Hitra-Frøya og Brønnøysunds Avis deltar for første gang i konsernets kvartalsvise dekningsmåling, og befester sterke digitale nr.1-posisjoner målt i daglig dekning i sine nedslagsfelt.
  • Cxense ASA børsnoteres på Oslo Axess 1. juli 2014. Polaris Media eier 12,9 prosent av aksjene i selskapet etter børsnotering.
  • Nye resultatforbedrende tiltak iverksettes med helårseffekt på 130 mill. i 2015 og 2016.
Legg til i min rapport

4. kvartal

  • Sunnmørsposten legger om papiravisen til én rygg.
  • Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke lanserer pluss-løsninger for betalt digitalt innhold på nett og mobil, etter samme modell som Adresseavisen.
  • Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Mediehuset iTromsø, Jørn Christian Skoglund, går bort etter lang tids sykdom. Det skjer på dagen ett år etter at han satte i verk en omfattende digital satsing i mediehuset, noe som har gitt gode resultater og satt standard for digitale valg i mange andre mediehus.
  • iTromsøs sterke digitale satsning resulterer i at mediehuset for første gang måles som størst digitalt i Tromsø på daglig nivå. Mediehuset følger med det opp en sterk digital vekst gjennom 2014, hvor mediehuset i 2. kvartal for første gang ble målt som digital nr. 1 på ukentlig nivå. Framtid i Nord deltar i målingene for første gang og inntar daglig digital nr. 1-posisjon i Nordreisa kommune.
  • Tørker installeres på ny trykkpresse i Polaris Trykk Trondheim. Første kommersielle produksjon av heatset-produkter (glanset papir) gjennomføres i desember.
  • Adresseavisen styrker satsningen på levende bilder og lanserer animasjonsserien «Agent RRR».
  • Polaris Media deltar i en emisjon i Fanbooster AS, et selskap som utvikler og selger plattform for markedsføring i sosiale medier. Polaris Media eier etter emisjonen 4,5 prosent i selskapet.
  • Arne Blix informerer om at han fratrer fra stillingen som sjefredaktør i Adresseavisen innen 1. juni 2015.
  • Ukeadressa blir digitalt magasin og viderefører de beste delene fra det heldigitale magasinproduktet Adressa Søndag.
  • Generalforsamlingene i Levanger-Avisa og Innherreds Folkeblad Verdalingen vedtar sammenslåing av de to mediehusene.
  • Polaris Media selger samtlige aksjer i selskapet Nordregate 1-3 AS som består av eiendommene i Nordregate 1 og 3 i Trondheim sentrum. Avtalen priser eiendommene til 44,25 mill.
  • Polaris Media gjennomfører avvikling av ytelsesbaserte pensjonsordninger.
Legg til i min rapport

Historiske hendelser

1767
Adresseavisen grunnlegges og utgis for første gang 3. juli 1767 under navnet «Kongelig allene priviligerede Trondheims Adresse-Contoirs Efterretninger».
1843
Romsdals Budstikke grunnlegges og utgis for første gang 4. juli 1843.
1882
Sunnmørsposten grunnlegges og utgis første gang 30. november under navnet «Søndmørsposten».
1887
Harstad Tidende grunnlegges med navnet Senjens Tidende.
1973
Oppstart av nytt trykkeri på Heimdal, i dag Polaris Trykk Trondheim.
1987
Adresseavisen kjøper konsernets første lokalavis, Fosna-Folket. Siden har Adresseavisen kjøpt eierandeler i til sammen syv lokalaviser: Fosna-Folket, Innherreds Folkeblad og Verdalingen, Avisa Sør-Trøndelag, Trønderbladet, Brønnøysunds Avis (69%), Hitra-Frøya (49%) og Levanger-Avisa (54,7%). I første kvartal 2015 kjøpte Adresseavisen Gruppen Stjørdalens Blad, Malvikbladet og Opdalingen fra Amedia.
1989
Oppstart av nytt trykkeri i Ålesund, i dag Polaris Trykk Ålesund.
1992
Adresseavisen ASA børsnoteres på Oslo Børs.
1995
Brønnøysunds Avis er første norske mediehus med nettavis.
1996
Oppstart av nytt trykkeri i Harstad, i dag Polaris Trykk Harstad. Adresseavisens nettsted for Midt-Norge, adressa.no, blir lansert.
1999
Etablering av Finn.no AS, hvor Polaris Media eide 11,33 prosent (nå 10,1).
2000
Harstad Tidende Gruppen etableres.
2008
Adresseavisen ASA og Harstad Tidende Gruppen fusjoneres, Polaris Media ASA etableres og børsnoteres 20. oktober.
2009
Polaris Media kjøper Edda Medias enheter på Nordvestlandet (Sunnmørsposten konsern og Romsdals Budstikke konsern). Oppstart av nytt trykkeri i Orkanger i samarbeid med A-pressen. Kjøp av Altaposten og Andøyposten.
2010
Kjøp av 10,1 prosent av aksjene i Trønder-Avisa. Kjøp av Sortlandsavisa, Vesteraalens Avis og Herøynytt.
2011
Kjøp av majoritetsandel i mediehusene Fjuken (59 %) og Vigga (59 %), samt Dølen (50 %) og Avisa Romsdal (100 %).
2012
Salg av Adresseavisen og Polaris Trykk Trondheim sine lokaler, Industriveien 13 på Heimdal, samt inngår avtaler om å flytte Polaris Media og Adresseavisen til Trondheim sentrum i løpet av 2015. Kjøp av 13,5 prosent av aksjene i Cxense AS.
2014
Salg av aksjene i eiendomsselskapet Nordre Gate 1-3 AS.
2015
Kjøp av mediehusene Stjørdalens BladMalvikbladet og Opdalingen med virkning fra 1. januar 2015.